Rabu, 14 Julai 2010

Madrasahtul Ehsaniah

Perlembagaan Pakatan ( 24 Mac 2007 )

Pengenalan
Sebelum tahun Enam Puluhan lagi pakatan ini telah wujud/ditubuh oleh golongan orang tua-tua pada ketika itu, yang mana pakatan ini pada ketika itu hanyalah mempunyai sebuah Balai Kenduri dan serba sedikit peralatan makanan dan masakan.
Pada kira-kira tahun 1970 pakatan ini telah beralih pentadbiran kepada golongan muda dan mempunyai sedikit pengetahuan maka tercetus satu idea untuk memajukan pakatan ini dengan membuat sedikit pengubahsuaian dengan kata sepakat dan sokongan penduduk kampung, lalu mengadakan satu sistem pelaburan Saham untuk membeli peralatan kenduri dan sebuah badan jawatankuasa untuk menguruskan pakatan ini dengan jayanya serta membina sebuah sebuah khemah kenduri dan kelengkapan peralatan memasak dan pinggan mangkuk. Sistem itu dikira berjaya hingga kehari ini.
Disamping itu juga pada masa yang sama, sebuah kumpulan tukang masak telah ditubuhkan untuk melaksanakan tugas-tugas memasak dirumah kenduri ahli-ahli pakatan dengan secara sukarela dan serentak dengan itu juga satu lagi sumber untuk membantu meringankan beban ahli-ahli pakatan ketika mengadakan majlis kenduri iaitu sumbangan kewangan, yang mana satu peraturan telah dibuat yang mana setiap ahli pakatan perlu menyalurkan sumbangan kewangan sebanyak RM 2.00 bagi setiap majlis kenduri yang diadakan oleh ahli pakatan dengan niat sedekah atau tumpang kenduri. Pihak jawatankusa tadbir juga telah menubuhkan beberapa buah lagi kumpulan kecil/biro bagi melancarkan lagi pengurusan pentadbiran yang berhubung kait dengan kehidupan masyarakat di Kampung Sentosa. Antara kumpulan kecil/biro yang ditubuhkan adalah seperti berikut :-
a) Biro Tukang Masak
b) Biro Khairat Kematian
c) Biro Agama Dan Dakwah
d) Biro Pembangunan Dan Keceriaan
e) Biro Pemuda Mentara
Perlembagaan Pakatan
Fasal 1 : Nama Pakatan
1.1. Pakatan Majlis Kenduri Penduduk-Penduduk Kampung Sentosa.
Fasal 2 : Objektif Penubuhan Pakatan
2.1. Membentuk sebuah masyarakat yang bertanggungjawab serta prihatin sesama penduduk agar seimbang dan perlu tolong menolong dalam segala bidang yang membawa kebaikan bersama.
2.2. Membentuk satu golongan masyarakat khususnya institusi orang melayu beragama islam agar senantiasa bermuafakat kearah menjalankan kerja-kerja amal kebajikan.
2.3. Membantu ahli pakatan yang memerlukan kemudahan peralatan kenduri bagi tujuan tertentu dan tidak perlu mendapat sumber peralatan tersebut dari tempat lain.
2.4. Membantu meringankan beban ahli pakatan menanggung kos mengadakan majlis kenduri dengan menyalurkan sumbangan pakatan kenduri setiap ahli RM 2.00 bagi setiap majlis kenduri.
2.5. Mewujudkan sebuah kumpulan tukang masak bagi membantu memasak pada majlis kenduri ahli pakatan tanpa sebarang upah atau bayaran.
Fasal 3 : Syarat-Syarat Menjadi Ahli Pakatan
3.1. Setiap pemohon mestilah seorang penduduk berbangsa melayu dan beragama islam.
3.2. Pemohon tinggal didalam Kampung Sentosa tidak kurang dari 3 tahun, dan mempunyai hartanah serta rumah kediaman menetap dikampung ini.
3.3. Setiap pemohon perlu mengisi 3 borang khas iaitu (1) Borang Permohonan Menjadi Ahli, (2) Borang Pewaris/Penama, dan (3) Borang Wakaf Saham dan perlu diingatkan bahawa pemohon tidak menyertakan wang saham semasa penyerahan borang keahlian.
3.4. Apabila permohonan keahlian telah diluluskan oleh pihak jawatankuasa, maka pihak pemohon perlulah menyerahkan wang saham tersebut kepada Bendahari Madrasahtul Ehsaniah dalam masa 14 hari dari tarikh diberitahu dan sekiranya kelewatan berlaku selepas tarikh tersebut, maka pihak jawatankuasa akan membatalkan permohonan tersebut. Bayaran saham adalah seperti berikut :-
i) Saham Pinggan/Mangkuk RM 350.00
ii) Saham Khairat Kematian RM 35.00 (Termasuk Yuran Pendaftaran Rm 5.00)
***Harga saham adalah tertakluk kepada pindaan semasa – Rujukan Mesyuarat Agung tahunan.
3.5. Setiap pemohon mestilah menjadi Ahli Pakatan Pinggan Mangkuk terlebih dulu dan diikuti dengan Ahli Pakatan Khairat Kematian serta secara automatik akan menjadi ahli Pakatan Kenduri RM 2.00, maka apabila berlaku majlis kenduri dirumah ahli pakatan, setiap ahli perlulah menyumbang wang pakatan kenduri RM 2.00 tersebut melalui pemungut.
3.6. Setiap saham pakatan yang telah dilaburkan kedalam pakatan ini tidak boleh dituntut kembali oleh mana-mana ahli atau waris dan saham ini dianggap sebagai peralatan WAKAF AM.
Fasal 4 : Syarat-Syarat Meminjam Peralatan Kenduri ( Ahli )
4.1. Telah menjadi ahli selama 6 bulan.
4.2. Setiap ahli yang ingin meminjam atau menggunakan peralatan kenduri tersebut perlulah mematuhi peraturan pakatan Fasal 3.1 hingga Fasal 3.5.
4.3. Ahli mestilah membuat tempahan tarikh sebulan sebelum tarikh mengadakan majlis dan segala kelulusan pinjaman adalah tertakluk kepada tempahan yang terawal.
4.4. Pihak pentadbir pakatan peralatan kenduri tiada menyediakan kemudahan pengangkutan untuk mengambil/menghantar yang dipinjam.
4.5. Setiap peminjam perlu menjaga kesemua peralatan yang dipinjam dengan baik tanpa kerosakan dan kehilangan dan sekiranya perkara tersebutberlaku peminjam akan dikenakan bayaran ganti rugi mengikut nilai harga pasaran semasa.
4.6. Ahli yang meminjam peralatan kenduri perlu membayar kos susutan dan kos pengurusan buka/tutup mengikut arahan bayaran semasa.
4.7. Setiap ahli yang membuat pinjaman peralatan kenduri dan tidak mengambil sumbangan wang pakatan kenduri ( RM 2.00 ) perlu membayar cagaran sebanyak RM 50.00 sebelum mengambil peralatan.
4.8. Setiap ahli juga boleh membuat pinjaman peralatan kenduri untuk kenduri-kenduri arwah/kelumpok yang mana setiap pinjaman peralatan kenduri hanya dikenakan bayaran buka/tutup mengikut nilaian pinjaman peralatan dan sekiranya berlaku kerosakan/kehilangan ahli tersebut perlu membuat pembayaran mengikut nilai pasaran semasa.
4.9. Setiap ahli tidak boleh membuat pinjaman peralatan kenduri bagi tujuan mengadakan majlis kenduri secara besar-besaran meraikan seseorang yang bukan dibawah tanggungannya.
Fasal 5 : Syarat-Syarat Sewaan
5.1. Peralatan pakatan kenduri ini boleh disewakan kepada sesiapa saja untuk tujuan menambah sumber kewangan tabung pakatan dan peralatan ini juga boleh disewakan kepada orang yang bukan islam seperti khemah sahaja.
5.2. Setiap penyewa yang ingin menyewa peralatan kenduri perlu membuat tempahan 14 hari sebelum dari tarikh untuk digunakan.
5.3. Setiap penyewa dikehendaki membayar wang pendahuluan sebanyak RM 100.00 mengikut keadaan semasa.
5.4. Pihak pakatan dibenarkan memberi pinjaman secara percuma tanpa sebarang bayaran kepada Pejabat-pejabat, Sekolah, Masjid, Polis dan lain-lain Jabatan. Walau bagaimana pun pihak tersebut dikenakan bayaran sekiranya berlaku sebarang kerosakan/kehilangan dan pihak pakatan juga tiada menyediakan khidmat pengangkutan.
5.5. Setiap peminjam/penyewa perlu mengembalikan peralatan yang dipinjam/disewakan dalam tempoh 7 hari dari tarikh dipinjamkan/disewakan.
5.6. Jika berlaku sebarang kerosakan/kehilangan setiap peminjam/penyewa perlu membuat pembayaran mengikut nilai peralatan yang berkaitan.
Fasal 6 : Syarat-Syarat Menerima Wang Pakatan
6.1. Telah disahkan menjadi ahli pakatan peralatan kenduri selama 6 bulan.
6.2. Telah disahkan menjadi ahli pakatan peralatan kenduri atau sekurang-kurangnya telah menjelaskan wang pakatan kenduri bagi 2 kali kenduri yang telah berlalu.
6.3. Tidak pernah menangguh wang kutipan kenduri ( RM 2.00 ) sebanyak 3 kali kenduri ahli pakatan.
6.4. Telah mengadakan mesyuarat bersama Jawatankuasa Tukang Masak dan telah menjemput semua ahli pakatan kemajlis kenduri.
Fasal 7 : Penama/Waris
7.1. Setiap ahli pakatan dikehendaki menamakan seorang Penama/Waris bagi tujuan mengambil alih harta sahamnya, apabila ia telah meninggal dunia dan orang yang berhak keatas saham peralatan kenduri tersebut ialah :-
a) Isteri Pertama
b) Isteri Kedua ( Jika isteri pertama telah meninggal/berpisah )
c) Anak-anak ahli
7.2. Jika berlaku kematian ahli sedangkan ahli tersebut tidak memasukkan Penama/Waris yang akan mengambil alih harta sahamnya, maka pihak waris boleh membuat tuntutan kepada pihak jawatankuasa pakatan ini dengan mengisi borang penama ganti waris dan perlu membuat pengesahan persetujuan dihadapan jawatankuasa tadbir Madrasahtul Ehsaniah.
7.3. Setiap waris gantian tidak boleh atau dibenarkan lagi menghebahkan saham yang dimiliki dari arwah ahli kepada mana-mana waris selepas ia meninggal.
7.4. Setiap ahli pakatan yang tidak berhajat untuk memasukkan penama/waris untuk dimiliki selepas kematiannya, ia boleh mengisi borang Wakaf Am dan sekiranya ia meninggal dunia maka waris yang tinggal tidak berhak untuk membuat sebarang tuntutan keatas saham arwah.
7.5. Bagi ahli pakatan yang tinggal diluar Kampung Sentosa yang memiliki saham peralatan kenduri dan saham pakatan kenduri ( RM 2.00 ), sekiranya ia meninggal dunia maka segala sahamnya akan menjadi harta Wakaf Am, maka perlu diingatkan kepada ahli yang tinggal diluar Kampung Sentosa dikehendaki mengisi borang Wakaf Am dan sekiranya ahli tersebut tidak sempat mengisi borang tersebut dan sekiranya ia meninggal dunia, maka dengan itu pihak pewaris tidak berhak membuat sebarang tuntutan keatas harta sahamnya. ( Rujukan Keputusan Mesyuarat Agung 18 Januari 1994 )
Fasal 8 : Pindaan/Tambahan Peraturan Pakatan
8.1. Setiap ahli berhak membuat pindaan/tambahan segala peraturan pakatan peralatan kenduri dengan mengemukakan cadangan didalam majlis mesyuarat agung tahunan ahli pakatan.
Fasal 9 : Jawatankuasa Tadbir Pakatan Kenduri
Pengenalan
Jawatankuasa ini merupakan sebuah kumpulan kecil/biro yang dilantik didalam mesyuarat agung penduduk Kampung Sentosa. Perlantikan ini bertujuan memberi kuasa kepada jawatankuasa ini untuk menjalankan tugas yang berkaitan dengan urusan-urusan seperti berikut :-
a) Mentadbir/menjaga peralatan kenduri
b) Memungut wang pakatan kenduri ( RM 2.00 )
c) Memasak dirumah-rumah kenduri ahli
d) Memasak dimajlis-majlis/perayaan yang diadakan didalam masyarakat

Fasal 9.1 : Jawatankuasa
9.1.1. Seorang Pengerusi/Ketua Tukang Masak
9.1.2. Seorang Penolong Pengerusi/Penolong Ketua
9.1.3. Seorang Setiausaha
9.1.4. Sekurang-kurangnya 7 orang ahli jawatankuasa
Fasal 9.2 : Tugasan Pengerusi/Ketua Tukang Masak
9.2.1. Memastikan semua kelengkapan peralatan memasak mencukupi dan boleh digunakan pada setiap masa.
9.2.2. Mengatur tugas-tugas tukang masak mengikut kebolehan ahli.
9.2.3. Memastikan tukang masak ketika membuat tugasan dirumah kenduri tidak meninggalkan majlis tanpa urusan mustahak.
9.2.4. Memastikan semua masakan yang dimasak tidak membazir.
9.2.5. Memaklumkan kepada tuan kenduri sebelum meninggalkan tugas.
9.2.6. Memastikan semua wang pakatan mencukupi sampai ketangan tuan kenduri berserta senarai nama penyumbang.
9.2.7. Memastikan stok peralatan kenduri sentiasa berada dalam keadaan kemas.
9.2.8. Pastikan Setiausaha menyimpan rekod-rekod keahlian dengan kemas.
Fasal 9.3 : Tugasan Yang Tidak Boleh Dilakukan/Dilaksanakan
9.3.1. Tidak boleh menjalankan tugas masakan dimana-mana rumah ahli yang tidak menjemput mengadakan mesyuarat. ( Rujukan Keputusan Mesyuarat Agung 04 Februari 1992 )
9.3.2. Tidak boleh menjalankan tugasan memasak diluar kawasan Kampung Sentosa tanpa kebenaran pihak jawatankuasa madrasah kecuali mempunyai alasan yang munasabah.
9.3.3. Tidak boleh menjalankan tugasan memasak diluar kawasan kampung kecuali rumah ahli.
9.3.4. Tidak boleh menjalankan tugasan memasak dirumah penduduk yang tinggal didalam Kampung Sentosa yang tidak menjadi ahli
9.3.5. Tidak boleh mengambil sebarang mentah/masakan tanpa keizinan dari tuan kenduri/ketua tukang masak.
9.3.6. Pastikan semua jawatankuasa tukang masak memakai pakaian yang sesuai, bersih dan kemas.